Plan van Aanpak

Plan van aan pak Kunstzinnige oriëntatie

Groepsleden:
Dennis Klaver
Bart Sijses
Menno Karel
Elisabeth van der Zwan
Plv2c

Keuze en verantwoording:

Mondriaan:
Wij hebben voor Mondriaan gekozen omdat we dit een persoon vonden die werk had met abstracte kunst. Mondriaan klinkt voor velen een beetje bekend in de oren. Er is veel informatie over hem te vinden en je kunt kinderen er goed mee laten werken door ook vakoverstijgend te werk te gaan. Zijn laatste schilderij was het schilderij de Boogie Woogie en die koste nogal wat. Bij veel mensen trok dit schilderij de aandacht. Wij vinden het belangrijk dat kinderen kennis kunnen maken met deze kunst. Tevens kan dit goed gekoppeld worden aan de geschiedenis van Nederland. Wij denken dat je met de kunst van Mondriaan kinderen goed kunt enthousiasmeren.

Taakverdeling:

Achtergrondinformatie à Elisabeth
Vakoverstijgende les, weblog bijhouden à Bart
Beeldendevormingsles à Dennis
Excursie, verzamelaar à Menno

Tijdsplanning:

2 EC = 56 uur
56 uur – 12 colleges (14 uur) = 42 uur
42 uur zelfstudie
Bijeenkomsten 10 uur
Zelfstudie 30 uur
Presentatie 2 uur

Individuele competenties


Menno Karel

Werken aan jezelf als leraar:
Ik wil leren om leuke interactieve lessen te maken voor de kinderen die te maken hebben met de schilder Mondriaan. Ik wil dit leren door met elkaar te praten en na te denken over leuke lessen en samen binnen de groep tot een lessenserie te komen die je echt binnen de stageschool kunt gebruiken.

Inhoudelijk en didactisch repertoire:
Over Mondriaan weet ik eigenlijk vrij weinig. Ik weet dat hij kunstwerken had met mooi kleurgebruik, en een slordige manier van schilderen. Ik hoop nu dus meer over deze schilder te weten te komen door mij te gaan verdiepen in zijn werken, waar hij leefde en wat voor een persoon hij was.

Werken met kinderen in onderwijssituaties:
Het lijkt me leuk om kinderen enthousiast te maken en te laten werken met kunst. Mondriaan is voor veel kinderen niet zo bekend. Het lijkt mij leuk om kinderen over een schilder iets te vertellen en daar leuke bijpassende werkvormen en lessen toe te passen. Ik wil dus ook graag verschillende werkvormen gebruiken om de kinderen enthousiast te maken over Mondriaan. Dit o.a. door een doe-activiteit.

Werken binnen de context van de school:
Ik wil graag ook de school kunnen enthousiasmeren met het werken aan een bepaalde kunstenaar. In dit geval Mondriaan. Dit zou je al simpel kunnen doen door posters e.d. binnen de school op te hangen van zijn schilderijen en tekeningen. Het zou mij bijvoorbeeld erg leuk lijken om een thema er van te maken en heel de school erin te laten verdiepen. Kinderen komen op deze manier vanuit heel de school iets te weten over een bepaalde schilderij. Uiteraard zou dit dan wel op het niveau van de leerling moeten worden aangepast.

Elisabeth v/d Zwan

Werken aan jezelf als leraar:
Ik wil leren hoe ik een leuk, interactief en aantrekkelijk lessenpakket kan maken voor kinderen. Ik wil leren hoe je een schilder of kunststroming kan introduceren in de klas en hoe je daarmee aan het werk kan gaan.

Inhoudelijk en didactisch repertoire:
Ik wil meer te weten te komen over Mondriaan. Ik weet nog niet zo veel van deze schilder en van deze kunststroming.
Ik wil leren welke verschillende werkvormen je kan gebruiken . Ook wil ik leren hoe je verbandingen kunt leggen tussen kunstzinnige oriëntatie en andere vakken ( vakoverstijgend).

Werken met kinderen in onderwijs situaties:
Ik wil kinderen kunnen interesseren voor kunst. Ik wil kinderen enthousiast maken voor de kunst van Mondriaan en die kunststroming. Ik wil de kinderen kunnen stimuleren en inspireren als ze bezig zijn met het werken over Mondriaan.

Werken binnen de context van de school:
Ik wil de rest van de school ook proberen enthousiast te maken voor de kunst, en dan in het bijzonder Mondriaan. Dit kan door een tentoonstelling te maken van de opdrachten en informatie die je hebt behandeld in de klas. Zo kan de rest van de school zien waar je mee bezig bent.


Bart Sijses

Werken aan jezelf als leraar:
Ik wil leren hoe je iets kunt doen in de klas met het thema ‘kunst’ en in dit geval dus met de kunstenaar Mondriaan en met de kunststroming van die tijd. Hoe breng je dat in de klas? Hoe zou je op een interactieve manier leuke lessen bij dit onderwerp kunnen maken? Dit zijn de punten waar ik graag wat meer over zou willen weten.

Inhoudelijk en didactisch repertoire:
Ik weet eigenlijk vrij weinig van de kunststroming Mondriaan af. Daar zou ik graag wat meer over willen leren.
Ook wil ik graag leren hoe je dit onderwerp kunt verwerken in verschillende lessen. Ik wil leren hoe en welke verschillende werkvormen je hiervoor kunt gebruiken.

Werken met kinderen in onderwijs situaties:
Ik wil graag leren hoe ik die onderwijs situaties vorm kan geven. Bijvoorbeeld door interactieve lessen en door doe-activiteiten.
Het belangrijkste vind ik dat je de leerlingen enthousiast wilt maken voor dit onderwerp. Dat je leert om ze te inspireren en dat je leert om ze op de juiste manier te begeleiden.

Werken binnen de context van de school:
Een klas staat natuurlijk niet op zich, maar maakt onderdeel uit van een groter geheel, namelijk de school. Ik zou willen leren hoe je een school als geheel zou kunnen laten werken met het thema Mondriaan. Hoe zou je ze enthousiast kunnen krijgen voor dit onderwerp? Ook wil ik leren wat je uiteindelijk gemeenschappelijk met alle klassen kunt doen, bijvoorbeeld door in de school een soort van markt in te richten waar alle materialen die verzameld en gemaakt zijn, tentoongesteld kunnen worden. De leerlingen kunnen dan elkaars werk bewonderen en van elkaar leren.

Dennis Klaver

Werken aan jezelf als leraar:
Wat ik voor mezelf wil leren, als toekomstig leerkracht, is om leuke, interactieve lessen te maken voor kinderen op de basisschool. Het lijkt mij uitdagend om een schilder en het werk daarvan te tonen aan kinderen en daarbij interessante lessen bij te verzinnen. Door goed te overleggen en te praten met de andere studenten, kunnen we kinderen een leuke ervaring geven die ze lang zullen heugen.

Inhoudelijk en didactisch repertoire:
Ik moet meer te weten komen over de achtergrond van Mondriaan. Ik weet vrij weinig over Mondriaan en om kinderen goede en interessante informatie te geven, moet ik meer dan voldoende te weten komen over de schilder. Over het werk van Mondriaan weet ik natuurlijk wel dat hij veel bijzondere schilderijen had. Ook wil ik leren op welke manieren ik de Mondriaan kan laten terug keren in lessen.

Werken met kinderen in onderwijs situaties:
Ten eerste is het belangrijk om kinderen te laten ervaren dat kunst niet saai hoeft te zijn. Het lijkt me leuk als kinderen aan het eind van een thema, zoals bijvoorbeeld Mondriaan, anders tegen kunst aankijken. Om dit te bereiken moeten er leuke en verschillende werkvormen gebruikt worden.

Werken binnen de context van de school:
Je kan het onderwerp/thema al erg aansprakelijk maken door bijvoorbeeld veel beeldvormers te laten zien. Je kan zo ook andere groepen enthousiasmeren voor dit thema.
Zoals andere studenten ook al zeiden is het leuk om meerdere klassen te betrekken bij zulke activiteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten