Van impressionisme naar abstracte kunst

In deze les zullen we proberen om vakoverstijgend te werken. We hebben gekozen voor een combinatie van Mondriaan en het vak geschiedenis. Hieronder tref je een globaal overzicht aan van hoe de les er ongeveer uitziet. De les zelf is terug te vinden in de documentatiemap die bij de docent moet worden ingeleverd.

Les 1 (vakoverstijgende les)

Inleiding voor de leerkracht:
De komende drie lessen zal er gewerkt worden rondom het thema ‘ Piet Mondriaan’. Deze eerste les is een vakoverstijgende les. Samen met de leerlingen zult u terug in de tijd gaan en kijken naar het leven van Mondriaan. Wat voor soort schilderijen schilderde hij in het begin van zijn leven en hoe is dat in de loop der tijd veranderd? In de achtergrondinformatie kunt u lezen over het leven van Mondriaan. Ook kunt u daar lezen over de toenmalige opvattingen wat betreft kunst.
U dient zich goed te realiseren dat deze eerste les in het teken staat van kennismaking met de kunstenaar Mondriaan. U als leerkracht begeleidt de leerlingen als het ware door de tijd heen. Verschillende fases in het leven van Mondriaan komen daarbij aan de orde. Zo ging hij in zijn eerste werken nog uit van het impressionisme, om vervolgens steeds abstracter te gaan schilderen met als doel te komen tot absolute abstractie. Het is hierbij van belang dat de leerlingen deze lijn gaan zien en onderscheid kunnen maken tussen deze verschillende soorten schilderijen van Piet Mondriaan.

Opbouw van de les:

De les is opgebouwd uit drie verschillende delen, te weten:

- Inleiding (10 min). Hierin wordt samen met de leerlingen gekeken naar de twee verschillende werken van Mondriaan.
- Kern (20 min). In de kern komt het werk van Mondriaan aan de orde en hoe hij overstapt van het impressionisme naar het abstracte. De leerlingen kijken naar een filmpje en kijken terug naar de twee afbeeldingen.
- Afsluiting (30 min). De leerlingen gaan nu zelf aan de slag. Ze krijgen een werkblad met opdrachten dat in tweetallen gemaakt moet worden en daarna mogen ze in groepjes van vijf het Mondriaanspel spelen.

Leerdoelen voor de leerlingen:

- De leerlingen begrijpen wat ‘impressionistische kunst’ en ‘abstracte kunst’ betekent.
- De leerlingen leren dat het werk van Mondriaan is overgegaan van impressionistische kunst naar abstracte kunst.
- De leerlingen doen ervaring op wat betreft het ontwikkelen van een voorkeur voor een bepaald soort schilderij en kunnen verwoorden waarom ze dat vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten