Eindreflectie

De samenwerking binnen de groep verliep erg goed. We hadden een duidelijke taakverdeling gemaakt en ieder hield zich eraan.
Het waren leerzame opdrachten waarbij we zelf veel te weten zijn gekomen over Mondriaan en tevens wijzer zijn geworden op het gebied van didactiek; dus hoe kun je op een leuke manier met leerlingen werken rondom het thema Mondriaan.

Gekoppeld naar een aantal competenties ziet het er als volgt uit:

Werken aan jezelf als leerkracht:
We zijn een stuk wijzer geworden op het gebied van didactiek. Dus hoe je een leuk lessenpakket voor leerlingen kunt bedenken en daar vervolgens met leerlingen mee kunt werken.

Inhoudelijk en didactisch repertoire:
Inhoudelijk zijn we een stuk meer te weten gekomen over Piet Mondriaan. Hoe verliep zijn leven en belangrijker nog, wat voor soorten werk heeft hij gemaakt. We hebben gezien dat er een duidelijke overgang in zijn werk is, namelijk de overgang van impressionistische naar abstracte kunst.
Ook hebben we geleerd hoe je hiermee kunt werken met leerlingen. We hebben gekozen voor activiteiten die wat meer leerkrachtgebonden zijn in combinatie met activiteiten waarbij de leerlingen zelf aan de slag gaan. Bij sommige activiteiten werken de leerlingen met werkbladen en bij andere activiteiten gaan ze zelf iets maken.

Werken met kinderen in onderwijssitiaties:
We hebben ervoor gekozen om gebruik te maken van verschillende didactische werkvormen. Zo zijn er opdrachten waarbij de leerlingen individueel aan het werk moeten en opdrachten waarbij ze in tweetallen kunnen werken. Tijdens de laatste les brengen we met de leerlingen een bezoek aan het museum omdat wij denken dat deze didactische werkvorm erg leerzaam voor kinderen is. Kinderen kunnen dan de kunstwerken van Mondriaan zelf zien en daardoor zelf ervaren.

Werken binnen de context van de school:
Wij denken dat je veel in de school kunt doen rondom het thema Mondriaan. Elke klas zou met dit thema aan de slag kunnen. Vervolgens zou je een Mondriaandag kunnen houden waarbij alle werken die door de leerlingen zijn gemaakt, worden tentoongesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten